im back again again again and again :D

hye all ! *lambai tgn sikit*
hello all, i taktahu dah keberapa kalinya "im back" aku ucapkan. banyak benda aku belajar sebenarnya, selama jejari ni mampu menari diatas keyboard and permukaan mouse, semua bende aku belajar . stalk orang , usha perangai org thru penulisan mereka. belajar ayat2 baru seperti perkataan2 "bombastic" yg blogger2 terkenal guna kan . hahaha . aku takde idea sangat untuk menaip untuk skrg ni . but but but aku nak share sesuatu bende yang boleh dianggap pengajaran untuk diri kita sendiri .

memang bukan senang tau kita nak mempercayai seseorang. lelebih lagi seseorang yang terlalu awal kita kenal . kan ? based on my experience, my friend's experience and my assumption toward peoples. tak lebih 10% manusia, yang boleh mempercayai seseorang yang terlalu baru dikenali 100 percent , betul ? mcm tu jugak aku . aku mudah bagi kepercayaan pada org 100 % . tapi kalau aku dah kenal lama . sbb aku percaya kata "kita sesama islam and sesama manusia harus mempercayai antara satu sama lain, but if kita tak percayakan mereka, siapalagi yang nak percaya pada mereka ? haiwan ? Allah ciptakan kita untuk membantu each other." kekadang kte lupa mende tu . yang kte ingat hanya mende yang kte nampak :)

dari dulu lagi , memang kehidupan aku , always diterapkan dgn ayat2 positive perbuatan2 positive and segalanya positive. sebab nya mama aku antara motivator yg disegani :D . memang susah untuk aku bersikap negative . tapi , kekadang negative thinking aku teruk jugak . lebih teruk drpd semua manusia . mmg agak jahanam gak perangai negative aku ni kadang2.

skrg , kalau aku ade masalah, aku akan cuba avoid drpd terus2an memikir. aku akan cuba elak drpd memikir kan knp and ape2 soalan yang tak logic , aku just usaha untuk menyelesaikannya. kalau aku buat salah , kalau aku ada masalah, aku akan cuba elak drpd semua orang and cari jalan penyelesaian masalah sesuatu tu . aku takkan kecoh2 and sebolehnya depan orang aku akan senyum . but, kalau dulu , aku tak berapa nak ade ilmu tentang ni , aku selalu suudzon , aku selalu nak mengamuk , aku selalu sangat buat mende yang negative lah , dah lah tak bergaul dgn orang , pendiam, buat keje sendiri , tak suka ramai2 , tak suka ditanya banyak2 soalan . hidup aku dgn laptop and phone memanjang. segala mende yang aku pikir ada lah mende yang sangat2 negative , pengaruh media. sampai satu tahap , seorang "prof" yang disegani datang rumah . beri aku ceramah percuma sbb sikap aku yang agak dingin dgn tetamu yang hadir di rumah.
kalau kte terlalu negative. bukan kte je akan macam ni ,
orang keliling kte pun mungkin akan mcm ni 
bak kata prof, "tetamu pembawa rezeki, awak sewajarnya melayan tetamu seperti tetamu ni adalah utusan dari Allah SWT"
papp ! memang terkena dgn batang hidung aku pun masa tu . act , selama harini , aku mmg kurang sikit suka melayan tetamu2 yang dtg kalau takde kaitan dgn aku. aku lebih prefer dok dlm bilik kat atas and layan social network and surf tenet lah kann . saat tu , bibik takde kat umah , so , nak taknak aku kne lah kan tlg mama , buatkan air bawakkan makanan and semua . so , time tu lah aku kena . aigooo ! i should give a big thanks to bibik lah sbb dia takde kat umah time tu . memang Prof tu dah berjaya buat aku buka mata seluas2 nya untuk berfikiran tenang sentiasa and always smile .

tinggi sebenarnye ilmu prof tu , memang cukup tinggi , setiap perkataan yang diluahkan dr mulut dia tu ialah ilmu , semua bende yang dikatakan tu adalah teladan dan pengajaran . bak kata dia lagi "kalau kita berborak kosong and bukan ilmu atau mende penting , itu akan dijatuhkan hukum haram, tapi nya , kita taktahu kuasa Allah" (ustaz pun ade cakap mcm ni) memang terbaik lah Prof UKM ni . aku bangga sbb banyak ilmu yang dia bagi , even dulu aku ni kerek nak mampus kan . even mama aku motivator pun , aku still tak boleh buang sikap "sombong pada permulaannya" . myb sbb dgn orang lain kot , kte segan and kte mampu terima setiap kata2 nya . mungkin sbb mama tu mama aku kot , sbb aku degil taknak dgr cakap . hakhak
kalau kte positive , inshaAllah , ktelebih happy dr penguin ni -.- haha
conclusion : okay , cter dia mcm ni , aku harap semua orang boleh menerima kelebihan and kekurangan setiap orang yang dia kenali , dan dia kene positive setiap masa dan saat , tak boleh jatuhkan maruah seseorang , tak boleh jatuhkan semangat seseorang . memang susah nak jaga hati semua orang , tapi , tak mustahil kita boleh jaga hati mereka kan ? susah tu lah cabaran :) memang lah negative thinking tu kadang2 ada baiknya . tapi , kita ni dah besar . positive itu lebih baik drpd negative !

kalau rasa tak boleh sangat nak berfikiran positive . angkat je kaki daripada dekat dengan semua orang yg dikenali . pergi lah jauh2 sendirian and dikelilingi oleh unknown ;)