Internship MAHB (Malaysia Airports Holdings Berhad) 😍

hello hello hello. lama gila tak update blog wehh, walawehhh, banyak gila kot bende aku nak cter. tp, nak start dr mana ni?

okay , jom kita skip terus ke bab 8 yang tiada rules dalam hidup aku. ahakss, erhemmmm . okay, meh cter pasal INTERNSHIP session.

dengan rezeki yang Allah nak bagi dengan petunjuk yang Allah dah pilihkan untuk aku, aku terima panggilan drpd Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) semua orang tertanya tanya, macam mana aku boleh dapat training kat situ kan? and jawapan aku tersangat sangat senang iaitu rezeki Allah bagi.

Yes Yes Yes Yes and Yes. Malaysia Airports is really large company, ia merangkumi satu Malaysia punya airports. aku pun tak caya yang aku tengah intern kat situ,. and you know what, aku bersyukur gila2 dapat kat Malaysia Airports, sbb nyeeeee ............. ENVIRONMENT SANGAT BEST !!! HUBUNGAN COLLEAGUES PUN BEST !!! WEHHH, GUA SUKAAAAAAAA !!! *sorry, tercaps pulak*

beberapa hari je lagi wehhh aku nak abes practical, sumpah aku takut nak hadapi waktu tu nanti, aku sangat takut utk berpisah dengan manusia yang aku jumpa selama 3bulan lebih ni, siyez aku takleh bayang mcm mana aku rindunya cafeteria, aku rindu nak berjalan kat island room, rindu nak pegi toilet lalu bridge, rindu nak turun solat kat surau, wehhhhh, aku tak ready lagi utk berpisah dengan MAHB !!!

erhemmmm , mula2 intern, siyez waaa tak tipu, waaa sangat passive. seronok dengar Kak Nana as my Person In Charge membebel or lebih formal briefing kat aku about Performance Management Department ni. even aku dah belajar theory masa kat Kolej, it is totally DIFFERENT !!! in practical sangat2 seronok. masa dalam kelas, honestly kekadang aku lost.

my team (Performance Management's Staffs) - Kak Nana, Abang Ahmad, Kak Lin, Kak Mira.

aku kat sini, orang tak panggil mira, tapi Syafika. aku sangat jatuh cinta dengan nama Syafika. aku jadi sangat2 ladies bila dipanggil dgn nama kedua itu. aku sangat2 bukan Myra bila mereka panggil Syafika. hikhokhikhok.

mereka berempat sangat2 baik, sangat2 penyayang, bertutur pun tersangat2 lembut. kak Nana ialah PIC aku yang paling awesome ahh, dgn gelak tawa nya, dengan cara percakapannya, dengan cara batuknya. she has her own style. and most the best among the best ever is DIA PUN SUKA Lee Kwang Soo ! arghh, suka nauu usha Kwang Soo Oppa aku. dia cerita yang aritu dia kejar Kwang Soo kat Airport, kat arrival hall dalam satellite. sumpah kelakar. hahaha.

Kak Nana jugak suka share experiences dia, even dia suka menganjing and suka bahan orang, aku tahu, dia sangat baik and caring. aku tanya pasal pendapat, either aku patut belajor or kerja, sepantas kilat dia cakap "FURTHER" and I was likeeee..... grrrrr, Kak Nana, bagi ahh chance :D

mmg dalam planning aku nak bekerja dulu, cari pengalaman and baru sambung degree, but but but and but ! ramai nauu yang suruh sambung sbb GRADE and experiences sama2 penting. bila dikenangkan balik, yes, aku dah cukup pengalaman dlm syarikat besar buat masa ni, i still have some point if bakal interviewer aku bertanya pasal pengalaman. aku mmg nak sambung belajar, tp tulah. tu lah, tulah ! herrghhhh

perjumpaan yang sangat best wehhh wa cakap. aku jumpa macam2 orang, first intern, aku berkenalan dgn jiran aku masa kat kolej, haha, dia punya kolej cybernatics je, sebelah KPTM KL yg gahh tu. Rifaie nama diberi. dia antara practical student yang terawal tegur aku.

kemudian, kehadiran Kak Dayah menyinari hari - hariku. mula2 awkward gak ahh nak teguq dia sbb nampak mcm akak akak kan, aku ni just adik adik je. skali dia tegur, rupanya kteorg satu skolah and dia adalah senior aku dulu. senior setahun lebih tua dr aku lah. selalu lah jugak aku ni haaa lalu lalang depan kelas dia dulu. almaklum lah kalau dah wakil pelajar aku ni, mmg lah busy *riak jap* sejak tu, kteorg banyak gak ahh bercakap, bertanya. menyibuk kat table dia semua.

dah lelama sikik, dah seronok sikik ade banyak keje nak dibuat selama aku dgn Chiew (SL1M trainee under Talent Management). hadir lah pulak seorang lelaki yang ganteng and taffff pfffttt *percik lah puloks ayaq lioq* yang bernama Harith. untuk hari pertama, lebih kurang 2 ke 3 kali ahh gak aku tersasul panggil Hafiz, sbb before tu SL1M trainee yang bantu aku buat keje key in data tu nama Hafiz.

mula - mula, mmg aku akui lah, dia handsome, good looking, friendly, muka matured. bersaya awak ahh dulu, slow - slow ahh kan, tayah gelojoh sangat. minggu pertama saya awak YOU I . dah selepas seminggu tu hilang aku punya sopan. KAU HAKU teruihhh. sbb aku tahu, kteorg akan buat keje sesame. so, tayah nak jadi manusia lain sangat. just be yourself baby ! for Harith : aku tahu kau akan baca entry ni ! yang ayat atas ni FIRST Expression aku ehh, sbb aku takkenal kau lagi. bila dah kenal , biasa je bro ! :P

Dayah, Harith and Chiew !!!

mereka tersangat sangat baik, mereka layan je aku yang gila n tingtong ni tanpa rasa annoying *agaknye lah kan* aku mmg dah terbiasa perangai gedik mcm ni. memula takut jugak kot2 dorang takleh terima perangai aku kan. aku cover sikik sikik. dah lelama, aku tokleh cover and alhamdulillah dorang tak kutuk aku depan aku pun *belakang taktahu* alhamdulillah aku boleh masuk dgn kepala dorang walau aku ni gila -.-

aku bersyukur dapat kawan intern mcm ni. aku tak dapat bayang mcm mana hari last intern aku nanti. mesti aku menangis tersedu sedu kan. hahaha, aku mmg tak ready lagi pun nak habis intern. aku mmg taknak tinggalkan MAHB ! :)) *ikhlas tau* aku mmg seronok kat sini, environment best, manusia best, machine best -.-

Abang Daus, Aiman and Ahmad :) 

Yang ade peace kat mata tu, tu lah Kak Nana yang happening gila tu :D and KakLin 

Team Recruitment :) 

Kak Sya and Abang Afiq 

Kak Nana my PIC yang sesangat BUSY katako !

both MIRA. sebab mereka dah MIRA, aku terkenal dgn Syafika :))

Abang Ahmad yang banyak membantu aku sepanjang intern :)

aku sering melakukan kesilapan and Abang Ahmad sering maafkan aku. baik kan abg Ahmad ni ? dia tersangat sangat baik. cakap pun lembut je. lemah gemalai, ketaq lutut aku :P *tipu tipu* 

aku berterima kasih tahap max pada semua yang sudi membantu aku sepanjang intern ni. aku sangat2 hargai semua tu, tapi aku tak mampu nak membalas. last day nanti, aku akan belikan mereka pop corn untuk satu unit . fwahhhh, HR pun ade banyak unit, okay lah tu. berbaloi. 

manusia yang menceriakan hidup aku sepanjang intern ! :) 

Harith Rushdi Rosmawardi

Norhidayah Zulhisham




Airport Cities ! 

Aerotrain 

shift malam. mereka penyinar ngantukku. Shira Iya Naz and Kak Diana 

VIP team 

Anwar Nathan Fathihah Daus and Naj
Gambar KLIA 2, tunggu lah nanti dah rasmi ! 

21 comments:

  1. Hi Myra, nama saya pun Myra jugak..hehe. Saya tertarik bila baca pengalaman Myra intern dekat MAHB. Nak tanya process nak apply intern dekat MAHB senang tak? Saya sekarang dalam process nak mencari company untuk intern. Saya rasa MAHB ni macam menarik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Myra, I really sorry sbb baru perasan and after 4years+ baru reply, Omaigod ! happy new year btw..

      Delete
    2. salam myra, saya pun tengah mencari company untuk internship pada March 2022 nanti.. nak tanya jugak tentang process intern dekat MAHB ni macam mana ya? saya harap awak perasan la reply saya ni TT

      Delete
  2. Berapa ya elaun intern kat MBSB? Amik course apa ya masa diploma nii ? Intern nii kat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya percaya awak dah selesai internshp. Maaf baru reply. huhu last time year 2014 RM300 per month. Skrg not sure ;)

      Delete
  3. Apa document nk kne email masa nak Mohon intern?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, sorry saya tak perasan comments awak. Doc resume/CV + latest result+ confirmation letter pasal internship from university je. Awak dah apply ke?

      Delete
  4. Hi. Sekarang awak masih bekerja di MAHB ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, tak awak. Saya tak keje kat MAHB, hanya intern je disana.

      Delete
  5. Hi. Sekarang awak masih bekerja di MAHB ke?

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Hi, takde awak. Masa zaman sy tu mmg takde hostel.

      Delete
  7. Hi nak tanya macam mana ya nak check sebab dah apply tapi taktahu dapat ke tak so tertanya tanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, boleh saya tahu ke awak apply kat mana? Normally dorang akan call kalau berjaya. Atau kalau nak check dgn lebih cepat. Boleh DM kat twitter mereka : @MY_Airports

      Delete
  8. Hi nak tanya macam mana ya nak check sebab dah apply tapi taktahu dapat ke tak so tertanya tanya

    ReplyDelete
  9. Hi nak tanya macam mana ya nak check sebab dah apply tapi taktahu dapat ke tak so tertanya tanya

    ReplyDelete
  10. Hi nak tanya macam mana ya nak check sebab dah apply tapi taktahu dapat ke tak so tertanya tanya

    ReplyDelete
  11. Hi, boleh saya tahu etika berpakaian semasa internship di mahb?

    ReplyDelete