C.O.R.O.N.A.V.I.R.U.S

22/3/2020 

Hi all, saje je bosan dok umah, nak update blog. Jari pun dah rajin nak exercise. Lets do this !

As you know, start end of February 2020 dunia dikejutkan dengan virus corona ni or dikenali as
#COVID19 sbb virus ni sbnrnye dah ada since 2019. Star detect atau start ada kes adalah drpd Wuhan China. Then, terus spread ke seluruh dunia. Seperti yg kita sedia maklum, rakyat China terlalu ramai dan depa sangat berpengaruh dalam semua ekonomi kat dunia ni. Since Malaysia pun sama, antara penyumbang ekonomi kita adalah mereka. Serious tergugat betul ye dan antara yg terlibat adalah sektor pelancongan di Langkawi once Malaysia dah larang rakyat China dtg negara kita. Langkawi menawarkan sehingga 70% diskaun untuk perhotelan dan lain2.

Aku taknak ulas pasal ekonomi, aku just nak ulas ape yg berlaku kat diri aku, sbb sat lagi kalau salah fakta aku takkene kecam. #COVID19 serious bagi impact yg sangat sangat sangat gila kat Malaysia, as at todate 22/03/2020 and now 1420hrs dah ade 9kes kematian. Serious kan? Sangat serious, bende takleh buat main. Start 18/03/2020 aritu PM kite Muhyiddin Yassin dah keluarkan perintah “Movement Control Order(MCO)" to all Malaysian except “Essential Services” yg mmg kene kerja dan takboleh WFH (Work From Home) and unlucky me sbb I antara ES (Essential Services) tu HAHAHHA so aku kene lah keje kan? Yes, aku kene kerja and we got 2days URL (Unrecorded Leave) rotation with colleagues. And yes, aku keje naik train. Risky kan kan kan?

Gais ade nota kaki, PM ada perubahan ya, dimana from Tun M skrg dah bertukar kepada Muhyidin Yassin, yg sepatutnye di gantikan dgn Anwar (kalau ikot kan masa PRU16) year 2018 that time mama ada lagi, yaAllah I missed mama so much, alfatihah.. okay back to our story. May 2018 PH menang majority and that time Tun M yg naik as PM kali kedua at age 93. As promised, dia kata dia nak pegang Malaysia only for 2years after that dia akan bagi to TPM. TPM is Dr Azizah, yes wife to DSAI (Dato Seri Anwar Ibrahim) and DSAI release from prison. And this year ade pergolakkan sikit in political issue and as Agong ade kuasa untuk lantik PM, Muhyiddin Yassin menang majority parliament dan disokong kuat oleh Agong (Vice Versa) and we like it too even masa PRU16 kita tak undi dia pun right. But thats not my point, as long as PM buat keje jaga rakyat macam kita ni, im good je.. And aku nak bagitau PM umum Movement Restriction since 18/03/2020 till 30/03/2020.

Okay start pasal Movement Restriction plakk. Please pardon my susunan cerita due I dah lama gila tinggalkan all this, so ayat pun tunggang terbalik sikit. As long as korang paham aku okay je..

Pastu yg part keje pun mcm malas nak cter tapi ape lah fungsi jari ni rajin tapi malas nak cter yedak? Baik aku story je even sikit kan kan kan.

22/08/2020

Just for your guys' information lah kan, aku type nate beruk atas ni masa 22/3/2020. And arini 22/3/2020 baru ada hati nak update. Hokaloh betapa busy nye aku sampai tak sempat nak publish. HAHAHHA

You gais nak tahu, first anniversary aku (23/3/2020) aku terkurung kat rumah and cannot go anywhere. Sbb MCO (Movement Control Order) dah start, mmg total lock down masa 18/3/2020 - TAPI ETIQA IMPLEMENTED 23/3/2020 (YES MASA ANNIVERSARY GUEEEEE) im sad, 100% sad sbb aku plan nak sambut somewhere with my husband, but unable to do it, so aku sambut kat rumah je, order grabfood jeee kek anniversary - as below. But still, imma happy wife and hoping Syazwan felt the same. My husband so kind, tak pernah mintak pape, just aku jelah yg banyak ragam.


So yeah, kami di Ampang. S.T.U.C.K 

Aku keje drpd umah, kan aku bebel2 sbb kami kategori ES kan, tp mmg malam 22/3/2020 tu kol 11 mcm tu, confirm by boss mmg TAK BOLEH DATANG KEJE LANGSUNG, semua org tak boleh jejak kan kaki ke DATARAN MAYBANK. Keje drpd umah (i won't cter pasl kerja ye) - sorry 

Aku nak cter kelebihan je. Kebaikan WFH 
  1. Dapat bermanja dgn suami 24/7 
  2. Tak yah gosok baju & tudung & seluar 
  3. Tak yah jalan g train 
  4. Tak yah naik train 
  5. Tak yah ada contact dgn strangers
  6. Asah skill memasak (ni mmg gila wehh) 
  7. Minyak kete tak isi punn
Keburukan WFH 
  1. DUIT ABES 
  2. DUIT ABES 
  3. DUIT ABES 
  4. susah nak shopping brng dapur (yg masa time hanya 1 wakil keluarga je boleh keluar)
Keje aku shopping je -- ko bayangkan lah, aku keje mengadap laptop, mengadap phone, mahunya aku tak gatal tangan beli tudung, beli baju, beli handbag, beli brg bangang2 kat shopee, yaAllah, NAFSU paling teruk. Hampir hari2 postman anto barang. 

Dah lah malas aku nak type, kalau korang nak tahu cter selanjutnya boleh whatsapp aku. HAHHAA 

Bye, published by
Mira 
23/8/2020 at 4.51am

1 comment:

  1. But u shud b grateful bcoz u still have a job. There're a lot pipol who impacted with PKP or everything else.

    ReplyDelete